Log in
Updated few hours ago

Museveni sues Daily Monitor newspaper, demands damages

President Yoweri Museveni

President Yoweri Museveni has finally made good his threat and sued the Monitor Publications Limited for alleged defamation.  

Through his lawyers of K and K Advocates, Museveni contends that on February 23, 2021, Monitor Publications Limited falsely and maliciously caused to be written, printed and published an article titled “Museveni 'inner circle' secretly given Covid jabs — US paper,” that defamed him.

The article quoted a story published by The Wall Street Journal, an American publication, which stated that “People close to President Museveni have reportedly received jabs of China Sinopharm COVID-19 vaccine months ahead of health workers and vulnerable groups". 

By the time of publishing the said article, Uganda was still awaiting the arrival of more than 800,000 COVID-19 Astrazeneca vaccines. In his application, Museveni says that he had dedicated over 50 years of his life to the liberation and emancipation of Uganda and Africa to which he has received abundant recognition for his exceptional leadership role in the empowerment of Ugandans and Africans.

He says that the contested article was maliciously and without due care, published and placed on the same page below a factual story "China gives Uganda 300,000 doses of COVID-19 vaccine " with his photograph and a visiting Chinese official.  

According to Museveni, this was meant to give more credence to false allegations by the publication. He also contends that although Daily Monitor contacted his press secretary, Don Innocent Wanyama and Health ministry spokesperson Emmanuel Ainebyona, who dismissed the claims as false but they still went ahead and published the defamatory story.

Museveni says that the article was understood by the right-thinking members of the society that he is dishonest and has abused his position as the Head of State.  

"The plaintiff is a dishonest person who has used his position as President of the Republic of Uganda to secretly enable himself and people close to him to be vaccinated with the COVID-19 vaccine, months ahead of health workers and other vulnerable groups", reads the petition.

He also says the article presented him as a schemer and conspirator who has engaged himself in dishonest activities of influence peddling and nepotism.

"It were understood to mean that the plaintiff has abdicated his duties and obligations to frontline health workers fighting COVID-19 and other groups that are vulnerable to the pandemic. The plaintiff cannot be trusted with the high office of the President of the Republic of Uganda," further reads the petition.

His lawyers say that the defamatory statements were widely circulated by the respondents among the public in Uganda and intentionally through the Daily Monitor online edition and social media platforms on Twitter and Facebook - reaching millions of people to shun him.

To prove this, Museveni has attached evidence from dozens of people who attacked and criticised him on various social media platforms, which he notes was purely calculative by the Monitor Publications Limited to make money and sales.

"See his eyes; the medicine is stronger than him” reads one Facebook comment by a one, Ben Kyeyo Rugaba on the story.

"Will the vaccine make him younger,” adds another from Christine Yeko.  

Museveni also defends his suit, saying that he wrote to the Monitor Publication on February 24th indicating his intention to sue and demanding a retraction of the statement in vain.

He now wants the court to issue seven orders including one compelling Monitor Publication to pull down the said article online and publish an apology to him on all its platforms with the same prominence as the offending article and posts and with wordings agreed to by him in advance.

He also wants the court to issue a permanent injunction restraining Monitor Publications and their servants from publishing the defamatory words ever against him. He also wants to be compensated an unspecified amount of money in form of general and exemplary damages and costs of the suit with interest.

Monitor Publications Limited has responded to the suit through its lawyers of Nangwala, Resida and Company Advocates, saying their article wasn't defamatory.

"We have analyzed the questioned publication very carefully. The words quoted in your letter were actually not the publication but we're just part of the publication. The words quoted in their natural and ordinary meaning, even if untrue cannot pass the test of a defamatory publication" reads the March 3, 2021 response from the Monitor.

Monitor also adds that the article was published first as a rumour, which was already in the public domain and sought their views with intentions to dispel the rumour, which was not done by other publications.

The civil division High court registrar, Jameson Karemani has summoned Monitor to file their defence within fifteen days. The matter is before justice Musa Ssekaana, the head of the High court civil division pending fixing a hearing date.

Comments

0 #21 Lakwena 2021-03-20 15:06
Quoting Akot:
Quoting Kalibbala:
in Uganda Today The judiciary is Corrupted and Criminal to such extent that Judges indulge in Executing Witness(Chibita) in the Wamala Murder Case and Even Destroying Evidence!

As a Failed State it is Only "The Curse" Kisiraani and Enemy of Humanity Who can Demand Justice!

10.000 Ugandans have been Abducted from their Homes Never to be Seen again! Here Comes a Bloodthirsty Mongrel demanding Justice at the Expense of Impoverished Folks!

Uganda it is about Time To End this Occupation by Rwandese refugees Sucking our Blood since 1966..we gave them Sanctuary! Only to turn against Us and started Killing us with Impunity..This Nonsense must Stop.


Thanks!

What are Ugandans waiting for, 2026 fake election?


Akot, do not worry. By 2025, the man might have already kicked the bucket and Uganda would already be in a sh**t of anarchy.
Report to administrator
0 #22 Jama 2021-03-20 15:27
If it isn't true why are you agitated?
Tell us if nepotism is also is also defamation.
Report to administrator
+1 #23 Apollo 2021-03-20 16:13
I have a special interest in this case, and it has nothing to do with the subject matter. I want to know how quickly this case will he heard. There is a backlog of over 10,000 cases, some dating back to over 10 years.

There is nothing like first come first served basis. The powerful always muscle their way through the system and get their cases heard quickly. People have died, while Members of Parliament have been voted out after the statutory five years, without their cases being heard.

People have served sentences for which, the final verdict in some cases rescinding their jail terms coming after many years. I want to see how quickly the judiciary fast tracks this case now that it involves Gen. Museveni and a 'big' law firm.
Report to administrator
+3 #24 Remase 2021-03-20 21:38
The question is is not; has M7 ever lied? The question should be; has M7 ever told the truth?

Even if you were to catch M7 in fragamento delicto, then ask M7; have you ever had sex? M7 will look you straight in the eye and say, No. Then when you ask him, is Natasha your daughter? M7 say, No.

Whose is it? Janette M7! Therefore how could Monitor have defamed a pathological lier?
Report to administrator
0 #25 Ibra 2021-03-21 12:56
Intriguing that a public figure who has been using the paper to tell the world that Uganda has a free press, is now holding it to a ransom.

Our ‘absolute’ ruler wants to tame the paper like he did to The New Vision and others. The Monitor should be wondering why our ruler is not challenging the Huawei spyware story - that Ikulu- State House/CMI is spying on our phones from the same source- Wall Street Journal.

In a functioning democracy- this is waste of time - frivolous but it remains to be seen with political cadres doubling up as judges!
Report to administrator

Comments are now closed for this entry